Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2018. december 12. (szerda) 21:46

07.02-05. Északi túra (215km_3000m_MTB túra_Aggteleki-karszt, Cserehát, Zempléni-hegység)

Négynapos túra az Északi-középhegységben

1994. július 1-4.

Előzmények: Öcsém és jómagam sokat bicajozunk ebben a tájegységben, de a keleti részét a tájegységnek egyáltalán nem ismertük. Úgy gondoltuk, hogy öt nap alatt a kék túra útvonalán végigjárjuk a Putnok-Hollóháza közötti szakaszt. Az indulás előtti héten egy tanítványom (Csőke Balázs) is csatlakozott hozzánk, bár ekkor még nem tudta, mibe is vág bele.

1.nap:

Putnok – Kelemér – Gömörszőlős – Zádorfalva – Aggtelek – Jósvafő – Szelcepuszta – Derenk - Szögliget - 60 km

A szüleim korán reggel elvittek bennünket a nem messze lévő Putnokig, majd bicajra szállva nekiindultunk a Kelemérig vezető aszfaltútnak Nagyon szép, csendes szakasz volt ez. Kelemérről Gömörszőlősre még mindig jól lehetett haladni, de utána szükség volt az iránytűre. Némi pusztai kevergés és bicajtolás után értünk el Zádorfalvára, ahol kiborítottuk magtárrá vált cipőinket. A falu után megint hasonló szakasz következett volna, de mi elővigyázatosan inkább a biztosra mentünk, és aszfalton értük el Aggteleket. Innen Jósfavőig nagyon szép technikás út vezetett. A faluban ajánlatos feltankolni vízből, mert Szögligetig csupán egy forrás van, az is egy kis kitérő után. Jósvafőt elhagyva az út megnyugtatóan emelkedik, és gyönyörű, elhagyatott vidéken vezet. Itt a fák törzse tele van zuzmókkal, ami azt jelenti, hogy nagyon tiszta a levegő. Egészen közel van a határ is. A Ménes-völgy után jobbra a piros jelzést követve kb. 500 m után található a már említett forrás Szelcepuszta alatt. Egy kisebb hullámvasutazás után értünk Derenkre, amely egy lerombolt falu, ugyanis Horthy Miklós itt kívánt 1942-ben létesíteni egy medvefarmot. Innen egy nagyon jó downhill után érkeztünk meg Szögligetre, régi kedves ismerősünkhöz, Székely Dénes atyához.

2. nap:

Szögliget – Bódvaszilas – Bódvarákó – Tornaszentandrás – Tornabarakony – Rakacaszend – Irota – Felsővadász – Nyésta – Abaújszolnok - 63 km

Korai indulás után aszfalton haladtunk Bódvaszilas felé, bár a kék jelzés még felmegy a Szád várhoz, de az előző nap annyira kifárasztott, hogy ezt az elejéről kihagytuk. Azóta már jártunk a Szögliget – Bódvaszilas közötti kék túra szakaszon is, ami gyönyörű, de tényleg nehéz lett volna a csomagokkal megrakott bringákkal. Sajnos a bódvaszilasi állomáson a tanítványomtól el kellett búcsúzni, mert itt szétesett a középrésze. Az Esztramos hegy gyönyörű hely, a szentandrási templomot pedig érdemes megtekinteni. Tornabarakony kedves kis falu, míg Rakacaszenden a fazsindelyes templom nyújt áhítatot. Idáig az út jól jelzett, rázós, de tekerhető. Itt viszont megint csak illik feltankolni vízzel, mert ki tudja mit hoz a Cserehát csúcsa körüli erdő. Nos, itt óriási tévelygés következett a nagyon rossz, benőtt, bikacsapásos útvonalon, áthúzott, leszürkített és meglévő jelzések között. Az erdőből nagy nehezen kijutva óriási örömmel fogadtuk a feltűnő falut, majd egy a mezőn dolgozó embertől tudtuk meg, hogy Irota az. Na, ez is megvan, mégsincs este! Eléggé kivette az erőnket ez a szakasz, de menni kellett tovább, mert lefoglalt szállás várt ránk Abaújszolnokon. A falut elhagyva gyönyörű látvány tárult elénk, ahogy az erdők széle határozott vonallal kacskaringózott a mezők határán. A következő falvak közötti utak jó minőségűek voltak, de időnként azért kérdezősködnünk kellett a jelzések hiányosságai miatt. Egy bögölycsapat lerázása után végre elértük a szállásunkat, és óriási evés következett. A hely klassz, olcsó (250 Ft), és még tévé is van. (Néztük is a brazil-svéd labdarúgómeccset.)

3. nap:

Abaújszolnok – Baktakék – Fancsal – Abaújdevecser – Encs – Gibárt – Hernádcéce – Boldogkőváralja – Arka – Regéc - 48 km

Reggel profi útleírást kaptunk a szállásadónktól, és ennek köszönhetően, szinte 100 m pontossággal értünk Baktakékre. Innen egy nagyon jó úton mentünk az első utunkba eső városig, Encsig. A Hernádot elérve egy fantasztikus, régi, de máig is működő vízierőművet néztünk meg. Még be is engedtek minket. Hernádcécéig az út jól jelzett, csak a villanyoszlopokat kellett követni. A boldogkői várig jókora kaptató következett, majd ahogyan minden nap tettük, a déli órákat hűvösben, pihenéssel töltöttük. Arka felé az út kezd vadregényessé válni, a faluban áttekerés közben használnom kellett még a csengőmet is. Gyönyörű szakasz indul innen, csak azt nehéz megtalálni, hogy pontosan honnan. A jelzés gyér, de ha az ember a patakot követi, a helyes irányba jut. Fantasztikus szakasz: nagy fák, árnyékos helyek, sok-sok patakátkelés. Regécre kora délután beértünk, és ehettünk a házi ropiból, amit a szállásadónk sütött nekünk. Érdekes módon, bár munkanap volt, kenyeret nem kaptunk a boltban, de a háziak ezt is pótolták nekünk. Szálláshelyünk benne van a Falusi Vendégfogadók Társaságának listájában, és az ára is megfizethető (500 Ft).

4. nap:

Regéc – Istvánkút – Eszkála – Makkoshotyka – Cirkálótanya – Károlyfalva – Sátoraljaújhely - 48 km

Holnap vége a túrának! – mondtuk reggel, de nem úgy értettük, ahogy később történt. Tulajdonképpen ez volt a túra igazi hegyvidéki szakasza. Hosszú ösvények, izzasztó emelkedők, gyors lejtők és jó minőségű földutak. A Zempléni Tájvédelmi Körzet nagyon sok szépséggel lepi meg az embert. Egy kis eltévedés most is adódik, de hamar megkerül a helyes út. Az utak sok helyen földgyaluval (!) vannak elegyengetve. Makkoshotyka előtt sajnos nem, mert valaki kijött eső után a terminátorával, és az út teljesen használhatatlanná vált. A faluban csavarhúzó segítségével felbontjuk a konzerveinket, és jóízűen megebédelünk. A faluból kifelé tartva egy nagyon érdekes dolgot láttunk. A kék jelzés egy kis kapura van felfestve, kérdeztük is a  szomszédokat, hogy ott kell bemenni, ha a jelzésen akarok továbbmenni? Mire ők azt válaszolták, hogy igen. Igazán eredeti megoldás. Egy kis kápolna mellett elhaladva egy kis emelkedő következik egészen egy pusztáig. Ott gulyásokat kérdeztünk az útvonalról, de ennek ellenére sajnos eltévedtünk. Aztán hamarosan meglett a helyes út, és elértük a Cirkálótanyát is. Innen az út egyre gondozatlanabb, nehezen járható. Belekeveredtünk egy csalános részbe, ahol a szúnyogok rohama után az öcsém egy darázscsípést is kapott. Ez aztán végképp elveszi a kedvét, és úgy dönt, hogy innen egy tapodtat sem megy tovább. Sátoraljaújhelyig azért végül sikerül elcsalnom őt. Bár odáig is akadt olyan rész, hogy beszorultunk a csalánba, én fogtam a két biciklit, közben riasztóspray-t szórtam körben a szúnyogok ellen, miközben az öcsém egy husánggal vágta az utat. A Rákóczi-fánál rátértünk a piros jelzésre, és egy meglepően jó downhill után értünk Károlyfalvára. Itt aztán megszereztük a túra első defektjét, majd ezt megszerelve az eső elől éppen hogy csak megmenekülve beértünk Sátoraljaújhelyre. A szállást gyorsan megtaláltuk (500 Ft), majd az étteremben elfogyasztottunk egy Zemplén-tálat. Este ismét labdarúgó vb, reggel irány az állomás, és zakatolt a vonat hazafelé velünk.

Vélemények:

Csőke Balázs: Nekem az egy nap is elég volt az út nehézsége miatt, de nagyon jól éreztem magam.

Kreicsi Bálint: A túra eleje egy kissé falusias volt, sok nehezen járható úttal. A Zemplén majdnem tökéletes hely, de a Cirkálótanya utáni rész nagyon elvette a kedvemet. Örülök azonban, hogy ezt a vidéket is megismerhettem, és jót edzhettem az előttem álló versenyekre.

Kreicsi Gábor: Az aggteleki- és a tornai-karszt vidékén a táj is és a falvak is nagyon szépek, ám az utak nem mindig elfogadhatóak. A Cserehát nagyon „aranyos” táj, lehet, hogy azért ilyen elesett, mert kevesen túráznak arrafelé. A Zemplén egy másik kategória, talán a Börzsönyhöz vagy a Mátrához hasonlíthatnám. A szállások jók voltak, olcsó és egészséges módját választottuk a táj és az ottani emberek megismerésének.