Bejelentkező űrlap

Köszönöm, hogy itt vagy

Látogatottság

ma44
Tegnap92
Ezen a héten231
Ebben a hónapban1792
Összes142044

Rendszer infó

  • IP címed: 3.82.51.133
  • Böngésződ: unknown
  • Verzió: unknown
  • Operációs rendszered: unknown

4
látogató néz éppen

2018. december 19. (szerda) 10:15

09.25. Salgótarjáni portya (117km_1600m_Medves, Mátra, Cserhát)

SALGÓTARJÁNI PORTYA 110  teljesítménytúra

A fenti elnevezésű teljesítménytúra gondolata egyik barátom fejében született meg. A gondolatot tett követte és idén már meg is rendeztük ezt a rendezvényt. A kiírásban rögzítettük, hogy ez egy vezetett túra, így az indulók csoportokban, együtt teljesítik a távot. Barátom a gyalogosokat, míg én (természetesen) a bringásokat vezettem.

 

Útvonal: Salgótarján – Salgóbánya – Vízválasztó – Inászó – Pécs-kő-nyereg – Kazár – Kisterenye – Maconka – Nagybátony – Katalinakna – Bec-kút - Tajti-kút – Mátraszentlászló – Hasznos – Sámsonháza - Salgótarján  

 

Az időjárás nem volt túl barátságos, ráadásul a korábbi napok esőzései miatt az agyagos földutak egy részét is mellőznünk kellett.

Reggel 9-kor volt a tömegrajt. Négyen mentünk bringával. Balázs a kőszegi, Roy az örökös résztvevő, Gyuri a doyen és jómagam. Először aszfalton tekertünk fel Salgóbányára, a régi bányásztelepülésre. Az időnként 15%-os emelkedő kellően átmozgatott bennünket és a fázás, mint jelenség hamar elmúlt. Letértünk az aszfaltról és a túra kitűzőjén is szereplő egykori fogaskerekű vasút nyomvonalán kezdtük meg ereszkedésünket. A köves aljzatnak köszönhetően sárral csak alig találkoztunk. Ponyi-puszta után rátértünk a műútra és elhajtottunk a Zagyva-patak vizéből felduzzasztott tavak mellett. Hamarosan feltűnt a Kohász-kék jelzés, melyet követve jobbra tértünk. Elmellőztük a faszénégetőket és elhagytuk az egykori települést, Inászót. Házait már ne keressük, mert lebontották őket, csupán a temetője emlékeztet az egykori életre. Lassú, de kitartó emelkedéssel felértünk a Pécs-kő-nyeregbe. Rövid tanakodás után legurultunk Somlyóbányára, majd egy hangulatos földúton áttekertünk a Kakasvár nevű magaslati pontra. Közben egy birkacsordával is találkoztunk, de sem kutya, sem pásztor nem vigyázott rájuk. Rátértünk a kazári műútra. A korábban autós gyorsasági szakaszként is szereplő rozoga műúton kezdtünk el gurulni. Gyorsan kiértünk az erdőből és némi szemétkupac mellett beértünk a faluba. A település egyre rendezettebb képet mutat, legutóbb a főutat is újraaszfaltozták. Sokat nem időztünk itt, haladtunk tovább. A következő település Rákóczibánya volt, mely csak pár éve lett önálló. Hullámos úton tekertünk tovább, majd elértük Bátonyterenyét. Előbb Kisterenye városrészét értük el, majd a piros sáv jelzésen haladva előbb a Zagyvát, később a vasutat is keresztezve egy földúton Maconkára értünk be. Kisebb emelkedőt leküzdve begurultunk Nagybátonyba. A polgármesteri hivatal előtt tartottunk egy kajaszünetet. Többen egy-egy ruhadarabot is levettünk magunkról, figyelembe véve az előttünk álló hosszú emelkedőt. Lassan elhagytuk a település utolsó házait is és rátértünk a Katalinakna felé vezető kockaköves útra. Több helyen is szomorúan tapasztaltuk, hogy a burkolatot elhordják. Katalinaknán megállt az idő, a bánya már régóta bezárt. Feljebb egy erdészház állt magányosan. Utunk kissé lankásabb lett és beértünk a gyönyörű bükkfák közé. Egyszer csak kiértünk a Terendel-bércre és a gyönyörű kilátás megállásra késztetett bennünket. A panoráma mellett a jó ízű sze

drek is fogságba ejtettek bennünket. Kisebb lejtő után megérkeztünk a nagyon jó vizű Bec-kúthoz.

Nagy tankolás után már hajtottunk is tovább. Hirtelen arra lettem figyelmes, hogy a hátsó vá

ltóm valamiért nem vált. Megálltam és elhűlve tapasztaltam, hogy az egyik váltógörgőm elrepült. Közben a többiek – akik hátulról látták a történteket – már lázasan keresték az

alkatrészeimet. Elég kilátástalannak tűnt a keresés. Balázs meglelte a váltógörgőmet és pár perc múlva a porvédők is megkerültek. Már csak a csavar hiányzott, de nem találtuk. Már el is határoztam, hogy elkezdem visszafelé tolni a bicajomat és riasztottam az öcsémet is, hogy ha lesz ideje induljon el értem kocsival. Ám ekkor Roy, meglelte a csavart is. Gyorsan összeraktuk a váltót, lefújtam a fuvart és már tekertünk is tovább. A Csurgói-erdészháznál hagytuk el az erdészeti utat és megkezdtük a köves úton való emelkedésünket. Tajti-kút egy fiatal erdészre emlékeztet bennünket. Feljebb egy kőbányát is

mellőzve egyre feljebb jutottunk. A hőmérséklet is érezhetőe

n csökkent. Már-már az eléhezés határán voltam, de végre felértünk Mátraszentlászlóra. Lepakoltunk egy padon és jókat falatoztunk. A korábban levett ruhadarabok visszakerültek. Egy ideig még emelkedőn haladtunk, de a Három falu templomától megkezdtük hosszú lejtőzésünket. A hétvégi nap ellenére az autóforgalom minimális volt. Nem vittük túlzásba a sebességet, nyugodtan a nyeregben ülve értünk le Hasznosra. A Palóc-csárdánál álltunk meg levetkőzni és meglepődve néztük a hőmérőt, hogy közel négy fokkal van melegebb itt, mint feljebb a Mátrában. Már kissé el voltunk pilledve, de majdnem egy harmincas volt még a célig. Előbb Tar, majd Sámsonháza következett. Utóbbinál a geológiai feltárulás igazi csemege. Nagykeresztúron volt az utolsó pihenőnk. Innen már éreztük a haza közelségét és végül délután négyre be is értünk Salgótarjánba.   

Örülök, hogy sikeresen és baj nélkül végig értünk. Jövőre talán az időjárás is kedvezőbb lesz és bemerészkedhetünk a bejárásnál már megismert agyagos utakra is.

Táv: 117,2 km

Szint: 1600 m

 

 

LegetøjBabytilbehørLegetøj og Børnetøj