Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2018. december 15. (szombat) 19:24

04.06. Ecskend 50 (48km_500m_MTB teljesítménytúra_Gödöllői-dombság)

Teljesítménytúrák (tt-k)

35oC-os hőség vagy csontig hatoló hideg, mozdulatlan levegő vagy üvöltő szél, mély sár vagy csonttá dermedt talaj. A célban gratuláció, oklevél, kitűző étel, ital és már azon filózhatsz, hogy legközelebb vajon mi vár rád.

A teljesítménytúrázás sok-sok országban előfordul, de ekkora méreteket sehol a világban még nem öltött, mint hazánkban. Évente több száz közül is lehet válogatni. Ezek szakágak szerint gyalogos, kerékpáros, vízi vagy kombináltak, melyeken belül többféle típus is van. Van olyan (pl.: Bükk 900-as csúcsai), ahol csak az ellenőrző állomások helye van megadva azok sorrendjét és az útvonalat te határozod meg. Akad olyan is (pl.: Tanuhegyek nyomában), ahol csak annyi a kikötés, hogy milyen sorrendben kell az ellenőrző állomásokat érintened. Ám a legtöbb teljesítménytúrán egy fix útvonal van megadva, mely többnyire jelzett utakon halad. A cél az hogy az útvonalat végigjárd, az ellenőrző álomásokon regisztráltasd ott jártadat és szintidőn belül beérj. Az igazi különbséget a fentiek adják a versenyekhez képest és még valami. Itt minden teljesítő azonos jutalmazásban részesül. Nem egymással küzdenek az indulók, hanem egymásért. A fentiekkel természetesen nem elriasztani próbáltam a versenyezni vágyókat. Csupán fel szeretném hívni  a figyelmeteket erre a lehetőségre, melyen bárki résztvehet.

Jómagam már a 10. éve „űzöm” a sportolásnak ezt a formáját. Közben több mint 100 ilyen túrát teljesítettem  és elárulom, hogy mind-mind gyönyörű emlék maradt. Ha ránézek a Mátrabérc jelvényemre, akkor eszembe jut az a hosszú hullámvasút, azokkal a fantasztikus hegyekkel. Az a sok ember, akik mind-mind megpróbálják legyűrni a távot és meghódítani a csúcsokat. Nagyszerű ismerkedései lehetőség ez más sportársakkal és ritkán látott tájakkal. Minden ilyen tt egy-egy újabb kihívás, ahol próbára teheted tudásodat, erőnlétedet, akaraterődet.

Terveim szerint havonta beszámolok nektek teljesítménytúrás tapasztalataimról. Akkor, nyeregbe fel és vágjatok neki az ismeretlennek!

Ecskend 50

2002. április 6.

Rajt/cél: Püspökhatvan

Táv: 48km

Összintemelkedés: 500m

Szintidő: 12 óra

Nevezési díj: 400Ft

Szolgáltatás: frissítő(2x), cukor(2x), oklevél, kitűző

Ez egy alapvetően gyalogos tt volt. Ilyen esetekben előtte célszerű a rendezővel(Vígh-Tarsonyi László 30/9957119) konzultálni, hogy lehetséges-e a bicajos indulás. Ez a kérés ebben az esetben zöld utat kapott és reggel 8.50-kor sikerült is elrajtolnom Püspökhatvanból. Csípős reggeli szél volt és a víztározóhoz érve csak még didergősebb érzésem támadt. A tavat megkerülve lehagytam egy nagyobb gyalogos csapatot és elértem az első ep-t. Innen aszfalton tekertem el Acsádig, ahol az első kistányéros emelkedő végén már a második pecsétemet gyűjthettem be. Innen következett a túra terepesebb része. Aki nehezen tájékozódik, annak nem lesz könnyű ilyen túrákon tekernie.

Itt ugyanis nem sok helyen találkoztunk turistajelzésekkel sokszor a kereszteződésekben lévő kódok alapján kellet kanyarogni. Az volt a technikám, hogy mindíg a következő két fordulót megjegyeztem az útleírás alapján, így ritkábban kellet megállnom. Egy órányi tekerés után már kellően bemelegedtem ahhoz, hogy igazán jól érezzem magam. Az utak nagyon jó állpotban voltak. Kőkeményre száradt az agyag. Elképzeltem, hogy mi várt volna rám itt eső esetén. Kisebb dombokat megmásztam és egy nagy búzamezőn átvágtam mire elértem a túra névadójául szolgáló Ecskend-hegy alá. Ez a 321m-es magaslat a Gödöllői-dombság északi nyúlványán található. Megkezdtem mászásomat a radarállomással ékesített csúcs felé. Izgalmas látvány volt a nyiladékot magam előtt látva folyamatosan emelkedni. Itt még azt hittem, hogy ennél meredekebb már nem lehet ezen a vidéken. Tévedtem, de erről majd később. A hegycsúcson pecsételés és már száguldottam is lefelé az aszfaltos úton Galgamácsa felé. Sok-sok gurulás és némi felfelé tekerés után meg is érkeztem a faluba, mely egyben a 30-as táv célja is volt. Itt kaptunk először frissítést. Némi szusszanás után egy 15%-os(!) emelkedőn hagytuk el Galgamácsát, majd egy balkanyarnál betértünk egy friss szántásba. Kissé meglepődtem a terepen, de sokáig nem akartam tátott szájjal bámulni az út szélén, így hát gyorsan belegázoltam a bokáig érő, friss földbe. Aki nem tudja elviselni a bicajtolást, mint tevékenységet, az nehezen fogja megszeretni a tt-ket. Nos, egy gyalogos sráccal együtt haladva másztunk át a szántóföldön. Közben bíztattam őt, hogy 5-6km/h közötti sebeséggel haldunk. Nagyon megörült és még jobban belegyorsított. Végre beértünk az erdőbe és nekiiramodhattam. Ismét lehagytam néhány gyalogost és egy kis tó valamint egy szétvert tanya után begurultam Váckisújfaluba.

A pontőr lányok kedvesen kínáltak meg cukorral és elmesélték, hogy milyen nehézségek várnak rám a következő állomásig. Nem tűnt túl keménynek a dolog. Jól tekerhető, köves úton haladtam. Igen ám, de abszolút szembe szelem volt. Ismét találkoztam egy tóval. A mai napon ez már a harmadik és talán itt voltak a legtöbben. Utolértem egy futót és azon kezdtem el gondolkodni, hogy vajon a topic-os barátomat Larzent utol érem-e. Ő futva vágott neki a távnak másfél óra előnnyel. Utolsó állomás Püspökszilágy. Takaros kis falu, pedig sokan csak az urántemetője miatt ismerik. A pontőr nem sokat tudott velem foglalkozni, mert a mobilját éppen akkor halászta ki a patakból. Nekiláttam hát az utolsó szakasznak. Iszonyú kemény emelkedő következett, a túra második legmagasabb pontjáig, a 302m magas Malató-hegyig. Innen egy avaros dh. majd némi szekérút és már el is értem egy aszfaltutat. Innen már látszódott a cél. Boldogon tekertem befelé, mikor megláttam Larzent. Nagyon jó iramban futott. Alig öt órája volt úton. Innen már együtt haladtunk a célig. Annyira korán értünk be, hogy az ígért szalagozás sem készült még el.  Átvettük az elismeréseket és jól eső érzéssel megbeszéltük az útközben látott dolgokat.

Teljesítési idő: 3.28’

Átlag: 13,79km/h

Max.seb.: 50,7km/h

Összegzés:Száraz időben jól tekerhető terep, esőben vagy az után ez már nem mondható el. A szintidő bőségesen elég, így kezdőknek is ajánlható. Jó tájékozódó képességet igénylő túra!