Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2018. december 11. (kedd) 04:36

09.04. Börzsöny 50 (56km_1900m_MTB teljesítménytúra_Börzsöny)

BEAC-MAXI – Börzsöny 50 teljesítménytúra

Hosszú idő után úgy tűnt, hogy végre ismételten részt vehetek a BEAC-MAXI rendezvényen. Sajnos a 110-es távot nem mertem bevállalni. Nem volt kedvem a túra végén sötétben botorkálni, nem tudtam volna magammal mit kezdeni éjzska a fővárosban és erőnlétileg is húzósnak tűnt a 15 órás szintidővel. Így a Börzsöny 50-es résztáv mellett döntöttem.

Ez – mint a neve is mutatja – a Börzsöny hegységet járja be, közel kétezer (!) méteres szintemelkedéssel. Nagy kihívás volt ez is bőven, hisz egyszer indultam ezen a túrán (1994-ben) és akkor 7 óra alatt mentem végig. Akkoriban még 8 óra volt a szintidő. Most igyekeznem kellett, mert 6 órásra csökkentették a szintidőt.

Útvonal: Magyarkút – Nagy-Kő-hegy – Nógrád –Foltán-kereszt – Csóványos – Szabó-kövek – Égés-bérc – Nagy-Hideg-hegy – Inóci-vágás – Kóspallag – Törökmező – Hegyes-tető - Nagymaros

Ezen a szombat reggelen sokan pórul jártak az ütemes menetrend bevezetésével. Nekem nem voltak vonatproblémáim, mert Vácott a „kis-piros” csatlakozást is elértem, így 3/4 8-kor már Magyarkúton voltam. Pár szót váltottam ismerőseimmel, akik gyalogosan készültek a túrára. Meglepődtem, hogy a nevezés már a forrás előtt megtörtént.

Pontban 8-kor rajtoltam. Nagyon élveztem az utat a Nagy-kő-hegyre. Őszintén megvallva itt az is nagyon tetszett, hogy senki nem volt a közelembe, így abszolút a saját tempómban közlekedhettem. Sokáig egy dózerúton haladtam, majd egy ösvény vezetett fel magára a csúcsra. Nyugat felé csodálatos panoráma fogadott. Elég technikás ösvényen kezdtem ereszkedni, majd megtaláltam a korábban elhagyott dózerutat. Egy helyen kicsit gondolkodóba esetem, de meglett a kék jelzés. Leérve a hegyről kereszteztem a Szokolya – Berkenye közötti vasutat és találkoztam egy öltözködő gyalogossal. Rövid, de meredek emelkedő után szemben feltűnt Nógrád vára.

8.42-kor voltam Nógrádon, a Csurgó-forrásnál. Kiderült, hogy nincs előttem senki. Ezen külön meglepődtem, hisz többeket láttam a rajt után, a kék+-en nyomulni és úgy tudtam, hogy az a rövidebb út. Ezek után az volt a célom, hogy 11-ig Csóványosra érjek. Elhagytam a kálváriát, majd egy legelő érintésével vetettem magam bele a Magas-Börzsönybe. Királyrét felett két vadász éppen egy vaddisznót trancsírozott, ám feljebb már egy élő kis malaccal találkoztam. Némi meglepődés után a pedálokra léptem és odébb álltam, mielőtt az anay-koca lerohan. Végre felértem a Foltán (Bár a kőre Boltán van írva.) kereszthez. Némi pihenést tartottam és nekiláttam az utolsó emelkedőnek, mely a Csóványos előtt várt rám. Sokat toltam a bicajt, de ez belefér és ennek ellenére jól haladtam.

A tervem sikerült, hisz 10.30-kor már fenn voltam Nógrád-megye második legmagasabb csúcsán. A pontőrökkel jót beszélgettem, készítettem néhány fotót majd elindultam lefelé. Ezen az úton 6 éve jártam utoljára, de az erózió nagyban megváltoztatta a terepet. Elhűlve néztem az iszonyatos vízmosásokat és az út meredekségét. Nem vagyok egy bevállalós típus, így sokat vittem a bicajt lefelé is. Többször megálltam fotózni, mert annyira lenyűgözött ez a rész. Az Égés-bércnél megtekintettem egykori bukásom helyét, majd nekiláttam a Nagy-Hideg-hegy emelkedőjének.

Fent a turistaháznál éppen nézelődtem, amikor utolért Czibula Gyuri. Vele már a Kohász-kék teljesítménytúrán megbeszéltük, hogy majd találkozunk. Innen együtt nyomultunk tovább. 11 óra volt ekkor és neki a 12.45-ös komp volt a cél, hisz a nagyobb távon kerekezett. Én már éreztem, hogy ha nem jön közbe valami súlyos, akkor megvan a túra. Az Inóci-vágásról sok rosszat hallottam. Nem mondom, hogy csúcs egy hely volt, de rosszabbra számítottam. Érdekes, hogy 10 éve ez még egy kétnyomsávos földút volt. Ma már csak egy ösvény kanyarog a vízmosások felett.

Kisinócon volt a következő ellenőrző pont. Itt Gyuri bevárt, majd  az aszfalt szakaszon rettenetesbe kapcsoltunk. Törökmezőn találkoztunk rövid távú gyalogtúrásokkal. Továbbhajtva Hegyes-tető előtt kezdett fogyni az erőm. Így azt találtuk, ki hogy Gyuri felszalad gyalog az amúgy tekerhetetlenül meredek emelkedőn én pedig vigyázok a bringákra. Szomorúan tért vissza, azzal hogy senki nincs fent. Megadta nekem a rajtszámát és robogott tovább. (Elérte a kompot.) Én kényelmesen felmentem a csúcsra és gyönyörködtem a kilátásban. Sokat beszélgettem az ottlévőkkel. Mikor már fél óra is eltelt elindultam a cél felé. Útközben 4 bringást is figyelmeztettem a hiányos személyzetre.

Végül 13.25-re beértem, így bőven a hat órás szintidőn belül tudtam maradni. A célban láttam a „dinnyés” autót, melynek személyzete lett volna az ellenőrző ponton. Panaszkodtak, hogy egy sorompó miatt nem tudtak feljutni a csúcsra.

Levezetésként a kerékpárúton indultam el Vác felé.

Én nagyon jól éreztem magam, de a 110-re nem hiszem, hogy benevezek. Viszont ez a Börzsöny 50 nagyon tetszik.