Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2018. november 19. (hétfő) 03:31

08.31. Szandavár kerülés (20km_500m_MTB túra_Cserhát)

Szandavár ostroma

Nógrád megyében nagyon sok várrom és vármaradvány található. Ezekből 16 jól beazonosíthatóan helyezkedik el a Cserhát, Mátra, Börzsöny és a Karancs-Medves vidékén (lásd Karancs-Medves csúcsai). Egy rövid túrára invitállak benneteket a Cserhát belsejébe. A kiindulópont a Nógrád megye "geometriai középpontjában" lévő Szandaváralja település. A faluközpontban, -melyet nem nehéz felismerni- rögtön találhatunk nyomóskutat. Ajánlom a kulacsok megtöltését megelőzvén az esetleges kiszáradást. A faluból Szanda felé vesszük az irányt és bemelegítésként lemérhetjük magunkat az Alpokat idéző emelkedőn. A hosszúsága szerencsére nem vészes, így hamarosan a hágó tetején vagyunk. Itt az országos kék jelzéssel karöltve jobbra fordulunk és egy jó minőségű, meredek földúton kapaszkodunk a vár felé. Egy-két kanyar után egy réten találjuk magunkat ahonnan már tisztán látszik a volt erődítmény. Itt kicsit gondolkodtunk rajta, hogy azt a félszáz méteres függőleges sziklát, mely a vár alatt magasodik vajon hogy másszuk meg biciklivel. Persze ez a tűnődés csak még jobban sarkallt minket az ostromra. Folyamatos emelkedéssel elértük a Vári-tanyát ( kék és  zöld jelzések találkozása), majd egy tábor nyomait fedeztük fel az erdő szélén. Innen elindult gigászi bicajtolásunk a csúcsig. No azért annyira nem vészes a dolog, bizonyíték erre az a lány aki először  vetőd

ött igazi hegyikerékpáros túrára és a kaland közben már azt kérdezte, hogy mikor megyünk legközelebb. Nos eleinte az aljnövényzetet kerülgettük, majd jött az igazi sziklamászás. Ide egyedül nem tanácsos jönni, mert el kell a segítség. A csúcson aztán gyönyörű, szikrázó napsütés és óriási szél fogadott. Gyorsan be is bújtunk a várfalak mögé és elolvastuk a rom történetét. A XIII. században épült vár hadászati jelentősége 1548-ban jött el, amikor rövid ostrom után török kézre került. Ez a dicsőség azonban csak három évig tartott, akkor ugyanis Horváth Bertalan a gyarmati várból vitézeivel visszafoglalta és leromboltatta a várat, hogy az többet idegen kézbe ne kerüljön. Az 528m-es csúcsról letekintve azon tűnődtünk, hogy bizony fegyverekkel sem lehetett könnyebb ide feljutni, a várvédők kő és nyílzáporáról nem is szólva. Tűnődés után nyugati irányba tekintve, ülés le, kék jelzéssel triál le. A könnyűnek nem mondható köves rész kb. 500m múlva megszelídül és egy dózerútban folytatódik. Hirtelen egy iszonyúan rázós macskaköves útba futunk, de a vége ismét lazább kövesebb. Itt letérünk a kék jelzésről és robogunk balra, követve a köves utat. A hosszú ereszkedésbe csak minimális emelkedő keveredik. A köves a Bercel - Becske közötti országútba torkollik, ahol jobbra vegyük az irányt. A rövid emelkedőket leküzdve némi gurulással Becskén vagyunk. A faluban találunk kultúrált parkot és finom fagyit. Balassagyarmat felé indulunk országúton és 100m szintemelkedés után jókorát gurulunk a szandai elágazóig. Ott jobbra tartva hamarosan az ismerős faluközpontba érünk.

Értékelés:

Nagyon változatos terepvisznyok között szinte 3600-ban körbe lehet járni Szandavárat, ami még a csúcs megmászásával is párosul.