Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2018. november 19. (hétfő) 02:46

09.29. Aggteleki portya I. (115km_1500m_Országúti túra_Aggteleki-karszt)

Tekergések Aggtelek környékén

Borsod-Abaúj-Zemplén megye nemcsak területében tartozik a legnagyobb megyék közé, hanem természeti látnivalókban is felveheti a versenyt bármelyik magyarországi megyével.  Az emberek többsége, ha azt hallja, hogy Aggteleki-karszt, rögtön a Baradla-barlangra és annak csodálatos cseppköveire gondol. Ám a Miskolc - Ózd műúttól északra fekvő területek igazi gyöngyszemei lehetnének a kerékpáros turistáknak. Az ősz folyamán volt szerencsénk két nagyobb kört is tekernünk a környéken.

Első kör:

Útvonal: Putnok - Kelemér - Gömörszőlős - Zádorfalva - Ragály - Trizs - Aggtelek - Jósvafő - Szinpetri - Perkupa - Szalonna - Szendrő - Edelény - Múcsony - Szuhakálló - Dubicsány - Putnok
Táv: 120 km
Szint: 1250 m

Az egykori bányászvárosból a Szörnyű-patak völgyében kezdtük el menetelésünket a hegyek felé. Kelemér előtt még megtekintettük a Mohos-tavakat, majd pedig a faluban a Tompa Mihály Emlékmúzeumot. A következő érdekes látnivaló Gömörszőlősön volt, ahol egy szabadtéri gazdálkodási gyűjtemény tekinthető meg. A település arról is nevezetes, hogy ez az utolsó magyarországi helység, ami őrzi az egykori Gömör vármegye nevét. Védett fasorral övezett országúton egy hegyi hágó leküzdésével értünk át Zádorfalvára. Bár hétvége volt, Aggtelek felé a kocsisorok egyelőre elkerültek bennünket. A Ragály előtti hegyi hágó a gyönyörű kanyaraival már-már az Alpokot idézte. Trizs után következett az Aggteleki Nemzeti Park határát jelző tábla, és a túra legkeményebb emelkedője. A hegytetőről mintegy 3 km hosszan nyílegyenesen lejtett utunk Aggtelekig, így bőven volt időnk a panorámában gyönyörködni. Időközben pár turistabusz és néhány autó megelőzőtt bennünket, mire az aggteleki Cseppkő Szállóhoz értünk, már nagy nyüzsgést tapasztalhattunk. Innentől Jósvafőig gyönyörködhet az ember a legtöbb mészkőkibúvásssal a környéken. Ez nem azt jelenti, hogy Jósvafő után látnivalóktól mentes az útvonal, hisz rengeteg apró érdekesség várt még ránk ezek után is. Szinpetriben például egy olyan gyönyörű fenyvest láttunk, hogy még a szánk is tátva maradt. A Nagy-rétre érve pedig megpillantottuk a Szalonnai-hegység csúcsán meredező tévétornyot. Innen rátértünk a kissé forgalmasabb 27-es országútra. Perkupán a fagyizónál időztünk, míg Szalonnán a románkori templomnál. Kisebb-nagyobb huplik leküzdésével értünk el Edelénybe, ahonnan társam (Jakabos Roland) kimondta a várva várt szót: „Innentől, Gábor, ‘lájtosan’ tekerünk.” No, nem mintha idáig száguldoztunk volna, de a hátralévő 20 km-t egyórás örömbiciklizéssel tudtuk le.
    Az útvonal végig aszfaltozott, a gépkocsiforgalom minimális, így hétvégén még a 26-os és 27-es országutakon is. A falvak sűrűn követik egymást, így enni- és innivalót módunkban áll utántölteni.

Második kör:

Útvonal: Szögliget - Derenk - Bába-völgy - Bódvaszilas - Bódvarákó - Tornaszentandrás - Tornabarakony - Rakacaszend - Szalonna - Szögliget
Táv: 75 km
Szint: 1400 m

Az első körrel ellentétben nemcsakhogy kemény terepszakaszok vártak ránk, de az időjárás is zordabb lett. Indulás előtt a hőmérő + 7 oC-ot mutatott. Hamar lekerültek azonban a fölösleges ruhadarabok, mert egy kissé ugyan rozoga, de mégis aszfaltos úton egy meredek hágót leküzdve jutottunk fel Derenk romközségbe. Az itt lakókat 1942-ben elüldözték, mert a környéken medvefarmot szerettek volna létesíteni. A farmból persze nem lett semmi, a házak helyét pedig egy-egy sírhanthoz hasonló kupacból ismerhetjük fel. Egyetlen épület árválkodik a dombtetőn, az egykori iskola épülete. A szomorú képek után nekiláttunk az Aggteleki-karszt újabb emelkedőjének. Közben az eső is elkezdett esni, s a vizes mészkövek úgy csúsztak, mint a frissen felmosott konyhakő. Ám a kedvünket semmi sem tudta letörni, élveztük a csöndet, a jó levegőt és a gyönyörű természetet. Az emelkedőkből hamarosan lejtő lett, és a Meteor-barlangnál félelmetes meredekséget öltött. Bódvaszilas után rövid aszfaltszakasz következett, közben pedig megbámulhattuk az Esztramos-hegyet, ahol a múlt évben az az igen hosszú barlangi mentés történt. Tornaszentandrásra már egy kavicsos dózerúton értünk, ahol megtekintettük a hegyen lévő Árpád-kori műemléktemplomot. A táj észrevehetően is változott, eltűntek a karsztos felszínek, kibukkantak az agyagos rétegek. Tornabarakony egy pici zsákfalu. Ottjártunkkor huszonhárman lakták. Ám a házak nagy része jó állapotban volt, valószínűleg üdülőként használják őket. Egy kedves helyi lakos útbaigazítása alapján a Barakonyi-hegy megmászásával jutottunk át Rakacaszendre. A faluban éppen búcsú volt, ennek ellenére az itt található Árpád-kori templomba nem tudtunk bemenni. Innen Szögligetig végig aszfalton tekertünk már, az egyetlen komolyabb emelkedőt a Lassú-hídnál kellett leküzdenünk. Legnagyobb meglepetésünkre a túra végére már a nap is kisütött, és a hőmérőnk 18 fokot mutatott.
    Bár a túra nagy részét esőben vagy eső utáni útviszonyok között tettük meg, hosszabb esőzések után nem ajánlott erre kerékpározni. a műutak errefelé is nagyon csöndesek, sok helyen hosszú ideig tekerhettünk egymás mellett is.