Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2019. szeptember 19. (csütörtök) 19:43

06.26. Rockenbauer Pál emlékére (96km_900m_MTB túra_Őrség,Göcsej)

Az őrség és a Göcsej

Az útvonal:

Őriszentpéter – Bajánsenye – Magyarszombatfa – Velemér – Csesztreg – Kerkafalva – Csöde – Zalalövő – Salomvár – Németfalu – Becsvölgye – Milejszeg - Zalaegerszeg

A Bakony és a Balaton-felvidék szépségei után még maradok egy darabig a Dunántúlon és innen ragadok ki egy-egy túrát. A címből is látható, hogy ez az írás a két legnyugatabbi tájegységet mutatja be.

Az Őrség (melynek nagy része nem régen vált nemzeti parkká) inkább néprajzi kifejezés, mert a közel 200 km2-es területen fekvő 18 községet takarja. A talaj kavicsos-agyagos jellegű, mely a terepkerékpározást inkább a száraz időre korlátozza. A terep átlagos magassága 270-300m a legkiemelkedőbb pontja, a 391m magas Háromhatár. A Göcsej legjellemzőbb talaja az agyag. A terület földútjai esős időben még gyalogosan is nehezen járhatók. Jellegzetes az erősen darabolt 200-300 méteres dombhátak egymás utánisága. Fentiekből következően egy változatos, aszfaltos túrára készültem társaimmal.

Őrsiszentpéteren a településrészeket „szereknek” nevezik. Ezek amolyan házcsoportok, melyek összessége alkotja magát a települést. Ez már önmagában is érdekes lehet, de mindenképpen érdemes megnézni Templomszer román kori templomát. Bajánsenyéig egy kisebb emelkedőt kellett leküzdeni. Közben áthajtottunk a 2000-ben átadott új szlovén-magyar vasúti szakaszon.

A hodosi határátkelő előtt kezdődött a túra egyik igen szép szakasza. Az itt található települések egytől-egyig „fazekas falvak”.  Gyönyörű erdőségek hajolnak az út fölé, takaros kis falvak húzódnak meg a völgyben és szinte forgalommentes úton haladtunk. Velemér kis falu, óriási műemlékkel. Román kori temploma a falu felett található. Szerencsénkre a gondnok éppen ott tartózkodott és így bentről is szemügyre vehettük a XIII-századi ferskókat. Továbbhaladva a táj kissé kitárul. Csesztregen egy újabb (sorozatban már a harmadik) román kori templommal ismerkedhetünk meg. Innen visszafordultunk Észak felé és a Kerka-patakot keresztezve, szántóföldek mellett haladtunk Kerkafalva felé. Egy ritkán használt aszfaltos úton tekertünk fel a Hársas-hegyre, ahonnan egy rövid kitérővel (nem törődve a sárral) megnéztünk Pusztaszentpéter egyetlen lakóját. A falut egy ház alkotja, melynek lakója Devecz Oszkár. Korábban a médiákban is szerepelt a magányos öreg, aki több mint 20 éve él itt ezen a helyen. Rövid beszélgetés után továbbhajtottunk, majd Felsőcsödén lepucoltuk a sarat bringáinkról. Zalalövő előtt még visszatértünk egy rövid időre Vas-megyébe, de után visszatérve Zalába már a Göcsej dombjai vártak ránk.

A Zala-völgyéből Salomvár felé tértünk ki. A dombháton átvezető aszfaltos utat közlekedési tábla ugyan nem jelzi, de az iskola mellett egy fatáblán olvasható a Németfalu felirat, mely a következő települést jelenti. Meglepően meredek, közel 13%-os emelkedő vezet fel a csúcsra. Ez egyébként nagyon jellemző erre a vidékre. A műutak rövid, de igen meredek kaptatókkal vezetnek fel a magaslatokra. Autót csak elvétve lát az ember, így igazán nyugodt körülmények között haladtunk ezen a hullámvasúton. A tájat érdekesen színesítik az időnként feltűnő, bólogató olajkutak.

Természetesen Kustánszeg és becsvölgye településeket is csak „dombmászással” tudtuk elérni. Milejszeg után pedig már Bazita következik, mely Zalaegerszeg egyik városrésze. Innen vonattal visszatérhetünk Őriszentpéterre vagy akár utazhatunk a kívánt állomás felé.

Az útvonal igazi jellegzetessége a nyugalom, az érintettlenség és a hullámvasút. MTB ajánlott, de a földutakat csak hosszabb szárazság esetén lehet gond nélkül megúszni.