Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2019. szeptember 19. (csütörtök) 19:30

06.27. Rockenbauer Pál emlékére (76km_600m_MTB túra_Zalai-dombság)

A KELET-ZALAI-DOMBSÁG

Az útvonal:

Zalaegerszeg – Bak – Söjtör – Páka - Borsfa – Valkonya – Obornak – Homokkomárom - Nagykanizsa

Már az előző havi cikkben is a Zalai-dombvidék területén tekertünk, de a táj képe a Felső-Válicka völgyétől kissé megváltozik. Tulajdonképpen ez a rész átmenetet képez Nyugat-Magyarország és Dél-Dunántúl tájai között.

Zalaegerszegről nem kell a forgalmas 74-es úton tekernünk. Választhatjuk a régi országutat is, mely az újjal párhuzamosan visz Bak községig. Innen egy rövid szakaszt a 75-ös úton tekertünk. Bár ez az út a Lenti határátkelőhely felé vezet, forgalma nem mondható erősenek. Valószínű, hogy a nagyobb forgalmat az észak-déli irányú 86-os út bonyolítja le.

Söjtör Deák Ferencről nevezetes. Ehhez mérten igényesen van felújítva a szülőháza. Innen kisebb dombokat leküzdve haladtunk tovább. A Lenti felé vezető vasúttal párhuzamosan. Rádiháza a lovassport egyik központja, ennek bizonyítékául sok futtató és pálya tűnt fel az út mellett. Pákán tűntek fel először hazánk leghosszabb kisvasútjának sínei. A csömödéri vasút 109km hosszan hálózza be a zalai-tájat. Sajnos személyszállítás csak a Lenti – Kistolmács közötti szakaszán van. Igény esetén azonban más szakaszokon is beállítanak különvonatot. Pisti kipróbálta egy rövid szakaszon a „sínbicajozást” majd egyre nagyobb dombhátak mászásába kezdtünk. A táj is vadregényesebb lett. Az Erdőháti-hegy tetején egy idősebb úr ülve(!) tekert fel egészes bicajával és még a bíztatásunkat is örömmel fogadta.

Bázakerettyén nagyon tetszett a B24-es kocsma és a falu előtti ill. utáni szerpentin is.  Borsfa után aztán úgy döntöttünk, hogy a táj legszebb és legvadregényesebb szakaszát már terepen mérjük fel. A faluból rögtön egy meredek betonvályúban jutottunk ki egy mezőre, melyből hamarosan egy gyönyörű bükkösbe keveredtünk. Sajnos a talaj nagyon felázott volt és keréknyomok is nehezítették továbbjutásunkat, de célunkat nem adtuk fel és lassan meg is érkeztünk Valkonyára. Itt áll Rockenbauer Pál emlékére a róla elnevezett turistaház. Annak idején (1986-ban) még Ő ismerte fel, hogy az itt álló magányos iskolaépületet át lehetne alakítani túrázók szálláshelyévé. A falut elhagyva igazi középhegységi erdőségben érzetük magunkat. Ráadásul még az emelkedések is olyanok voltak, mintha a Mátrában tekernénk.  Igazán kemény kaptatók vezettek például a Csuszigáló (274 m) és az Öreg-hegy (257 m) csúcsára. Ezt a szakaszt mindenkinek melegen tudom ajánlani.

Homokkomárom közeledtét már több erdőszéli kereszt is jelezte. A település felett ugyanis ugyanis híres búcsújáró hely található. A barokk épületegyüttesnél értünk ki az erdőből. Szemben a volt ferences templom és a kolostor látható. Hosszúvölgy érintésével kanyarodtunk rá a 74-es főútra, melyen óvatos bicajozással Nagykanizsára tekertünk be.

Nagykanizsának is volt vára, méghozzá a híres Thury György is a kapitánya volt. Ám sok más várunkhoz hasonlóan az 1700-as évek lején ezt is lerombolták, köveit széthordták.