Bejelentkező űrlap

• Operációs rendszered: unknown

látogató néz éppen

2019. október 20. (vasárnap) 00:41

2014.04.04.28-05.03. Luxemburg (350km_5200m_országúti túra_Ardennek, Német-középhegység)

Luxemburg 2014, illetve Flandriai körverseny

Az eredetileg, öt napos, alapvetően Luxemburgra koncentrált bringázásunk kiegészítéseként jött létre ez a túranap. Az egész ihletést pedig az adta, hogy ha már olyan messzire megyünk hazulról, akkor gyűjtsünk be minél több, hiányzó kiemelt emelkedőt Belgiumból is. Ráadásul az én kollekciómból már csak hat hiányzott ahhoz, hogy a hármas zónát is teljesíthessem.

Az előzetes „esélylatolgatásból” már látszódott, hogy a csapat nagyobb része az Ardennekbe fog menni, ezt erősítette az is, hogy Balázs és Gyuribá már rendelkezett a flandria mászásokkal. Így a túra előtti este kialakult a végső logisztika is. Az „A csapat” (Andi, Balázs, Berger, Gyuribá) Tenneville-ből indulva, öt, ardenneki BIG megmászása után  a Baraque de Fraiture felüljáró csomópontig (egyben BIG emelkedő is) kerékpározik, ahol a busz felveszi őket. A „B csapat” (Somi és én) pedig meglátogatja közben a flandriai emelkedőket.

Az eredeti tervek alapján úgy látszódott, hogy olyan jó öt órás utunk lesz oda-vissza az „A csapat” nélkül és két és fél óránk lesz bringázásra és transzferre, de voltak ötleteim arra az esetre is, ha váratlan helyzetek lépnének fel. Ez elég hamar bekövetkezett, mert az A4/A15 autópálya csomópontnál hatalmas munkálatok folytak és a mi irányunk tábláin látszódott, hogy nem régiben még át voltak húzva. Most viszont már eltűntek az „x-ek”, így bíztunk benne, hogy tudunk majd nyugati irányba kanyarodni. Így is történt, de ez azt is jelentette, hogy csupán a leállósávot aszfaltozták le sebtében és azon lehetett 50-70 km/h sebességgel közlekedni. Ezzel a tartalékidőnk el is fogyott.

Araszolgattunk Somival és közben elmentünk Charleroi mellett is, ami jó emlék nekem. Aztán jött Mons és már Párizs is ki volt írva, csupán pár órányi autózásra. Nekünk azonban Tournai volt a fő cél és már vártuk is, hogy végre valami emelkedőt láthassunk. Közel 11 óra volt, mire sikerült elérnünk az első kinézett hegyet, a Mont Saint Aubert (145 m). Ezen emelkedők magassága viccesen néz ki, de egy szuperlistára kerülésnél csak az egyik lehetőség az, ha elég magas az adott országon belül. A hat flandriai emelkedőnél sem ez számított, hanem a meredekség, a sporttörténelem, a tájképi szépségek.

Ezt a hegyet – az autópálya lehajtók kedvezőtlen megoldásai miatt - úgy tudtuk logikusan abszolválni, ha a csúcson parkolunk le. Legnagyobb meglepetésünkre egy kerékpáros maratonba csöppentünk. Jól mutatott a klubos busz is a sok, bringás között. Először leszáguldottunk a versenyzőkkel együtt Kainba, majd onnan kapaszkodtunk vissza a csúcson lévő templomhoz. Az utolsó száz méteren már a versenyzőkkel egy irányban mentünk, így alkalmunk volt közöttük bujkálni. Nagyon tetszett a hangulat és visszaidézte azt, hogy négy évvel ezelőtt, a valkenburgi hét, holland BIG teljesítésénél is egy ilyen forgatagba csöppentünk.

A negyedórás bringázás után kissé északabbra mentünk és végül Ruien egy kis utcácskáját választottuk parkolásul. Somi meg is jegyezte, hogy érdekes lesz majd megtalálni a buszt. Jogos volt a felvetése, de én nem aggódtam. Először a Kluisberg (140 m) volt a cél. Az idő csodaszép volt, a hat napos túránk során végre napsütésben tudtunk bringázni. A navigáció nem volt egyszerű még úgy sem, hogy a verseny miatt irányjelző szalagok is voltak. Egy meredek, aszfaltos út után egy kisebb, erdei utacska vezetett a csúcsra, ami teljesen erdőben volt. Itt néhány útjelző tábla is jelezte, hogy mi merre és mennyire van, természetesen gyalogtúra útvonalon.

Lejtmenetben még kicsit hallgattuk a nyeregben lévő étteremből szóló élőzenét, majd áthajtottunk Kluisbergenbe. Itt némi keresgélés után – érzésre – nekivágtunk az Oude Kwaremont (111 m) emelkedőnek. Ez is nagyon tetszett, főleg az egyedi a hármas zónában, hogy az emelkedők egy része lakott településen belül, házak között éri el a csúcsát, ahogyan ez is. Az Alpokban, Balkánon, Appenninekben…, de még Magyarországon sem ez a jellemző.

Innen némi gurulás következett, de már feltűnt a látóhatáron a számomra legjobban várt hegy, a Paterberg (80 m). Sok apró bringás látszódott, ahogyan ellepik az emelkedőt. Hamar odaértünk mi is. Nagyon nem „cicóztam”, beváltottam a legkönnyebbe és már neki is ugrottam. Nem kell túl hosszú mászásra gondolni, mert összesen 400 méter hosszra van 44 méter szintemelkedés, amiben azonban van 20%-os meredekség is, és ami a lényeg, ez végig egy szűk, macskaköves úton.

Ahogy bekerültem a „darálóba fel is vettem a kesztyűt” és elkezdtem erőből menni, aminek köszönhetően még előzni is tudtam. A bal oldalamon a vízelvezetőben próbálkozott egy bringás, de esés lett a vége. A jobb oldalamon pedig egy másik már tolta a bringáját. Én végig egy nyomot tartva értem fel a tetőre és emeltem magasba a bringát. A versenyzők persze meglepődtek, hogy micsoda dolgok férnek nekem bele az időmbe.

Pár fotó elkészítése után a versenyzőkkel együtt lementünk a 8. számú főútra és elindultunk Oudenaarde irányába, egy kerékpárúton. Közben egy-két esőfelhő is bebillent fölénk. Igyekeztem nagy tempót diktálni, mert jelentős késésben voltunk. Küldtem is egy sms-t Balázsnak, hogy kaptak minimum plusz egy órát. Közben elértük Meldent, ahol lekanyarodtunk a Koppenberg (78 m) felé. Éppen elkezdtük az emelkedőt, amikor lecsapott egy zápor. Somi nagyon meg akart állni, felvenni az esőkabátját, én azonban nyomtam, ahogyan csak bírtam, hogy a fák közé érjek.

Ez elég jól is sikerült, mert mire onnan kiértem már el is állt az eső. Igen ám, de a vizes macskakövön nagyon nehéz volt úgy haladni, hogy a kerék ne pörögjön ki rajta. Volt olyan versenyző, aki ezt úgy oldotta meg, hogy leszállt a bicajról, levette a cipőjét és zokniban feltolta a bringáját.

A csúcson a szervezők meg akartak bennünket vendégelni, de jeleztük, hogy csak túrázunk. Nagyot néztek, amikor meghallották, hogy Magyarországról jöttünk. Somival igyekeztünk vissza, mert nagyon fenyegettek a felhők. A buszt gyorsan megtaláltuk és indultunk át Geraardsbergenbe, az utolsó flandriai emelkedőnkhöz. Kicsit feszült voltam, hogy az idő közben ennyire elszaladt, de hamar átlendültem ezen. Néhány elágazásban volt min gondolkodnunk, de végül délután háromkor leparkoltunk a városban. Mivel ünnepnap volt, így a parkolóhely fizetős jellegével nem foglalkoztam, hanem gyorsan nekiláttunk a Muur van Geraardsbergen (110 m) vagy más néven Mur Kapellemur emelkedőjének. Nagyon tetszett az egész menet. A folyó, a híd, az első meredek, a hatalmas templom, a folytonos kockakő és a végén a kis kápolna. Ez így tökéletes befejezése volt a napi mászásoknak és a hármas zóna teljesítésének. Az 50 BIG mászása közel négy év volt, mert 2010 szeptemberében volt az első, itteni BIG-em, mely a Kemmelberg volt. Összehasonlításként, a nyolcas zóna (Ausztria) 75 BIG-je 17 év volt, bár igaz, hogy mint BIG emelkedőkre való célzott bringázás ebből csak hat év volt.

Hálát adtam a kápolnában mindenért, amit ezzel kapcsolatban kaptam. Visszatérve a városba éreztem, hogy most nagyon jól megy a bringa, sajnáltam is, hogy aznap már nem tekerhetek. Somi egy defekt miatt kissé később ért le és végre elindulhattunk az „A csapat” felé. Ekkor írtam Balázsnak, hogy mi a várható érkezési időnk. A vissza irányunkban is voltak forgalomkorlátozások és két, hatalmas zápor is, de Liege látványával is eltelve végül időben megérkeztünk a találkozási pontra.

Nagyszerűen sikerült ez az osztott nap!

Kreicsi Gábor

Utóirat:

Pár nappal később kaptam egy e-mailt Martin Kool-tól, a ki a BIG évkönyvet szerkeszti. Leírta, hogy május elsején Geraardsbergenben volt a feleségével. Éppen a hídon jöttek át kocsival, amikor felismert engem a bringán. Meg akart fordulni valahol, de a nagy forgalomban ezt nem tudta megtenni. Itthon aztán látta, hogy tényleg én voltam az, hiszen feltöltöttem a mászást. ;-)

Ilyen jó ez a BIG közösség!